Las diferencias

I Spanien | 22 Okt, 2014 kl 16:54
Hanna Om: The Magic Fountain
Vad fint! :) Skulle du kunna berätta lite om hur det var att flytta till Spanien? Vad eller vilka saker var det som var mest annorlunda mot Sverige? Blev du förvånad över något? Vilka skillnader upptäckte du mellan länderna? Kram!


SVAR: Hej Hanna! Visst är det? Vilken tur jag har som kan gå och kolla på det där när jag vill! Att flytta till Spanien var det bästa val jag gjort hittills. Jag var väldigt rädd i början, eftersom där jag bodde hade jag ett riktigt stabilt liv, jag hade jobb, vänner, egen lägenhet och ett rutinliv. Men ju närmare datumet kom, ju lugnare blev jag. Jag var riktigt glad morgonen jag skulle flyga, jag hoppade upp ur sängen innan alarmet började (haha, händer aldrig). Jag har ju varit mycket i Spanien förut så det var inte någon riktigt chock att flytta hit, snarare var jag mer förberedd mentalt än någonsin. Jag tar upp några skillnader jag kommer på nu så här på direkten:

Tiderna: för allt. Här äter man lunch tidigaste kl.13 men ofta kl.14. Middag ska vi inte ens tala om, det äter man tidigast kl.21. Sedan tiderna man går i skola. Vi har oftast lektioner 9.30-13, men det händer att vi har lektioner från 14-17.30 ganska ofta.Detta passar mig ypperligt dock, så jag klagar inte ett dugg :D

Folk är mer sociala: Ja, generellt sett. De är mycket gladare, öppnare och lättare att lära känna. De har tillsynes mycket energi och är mer sociala helt enkelt... Man hälsar artigt och kommunicerar mer än gärna - jag ser nästan aldrig någon som går med hörlurar i öronen här. För mig har det spanska folket ofta intresserat sig väldigt mycket när de kommit på att jag inte är härifrån, vilket också är jättekul!
 
Svordomar: Japp, jag är tvungen att ta upp den här. Svordomar slängs helvilt hur som helst. Bland ungdomar, men även bland vuxna. Det är som vanliga uttryck känns det som, eftersom det slänger in ord som för oss svenskar kan vara väldigt brutala, men för spanjorer inte är en stor grej. Haha, det kan låta väldigt roligt i mina öron ibland för jag blir alltid lika chockad... :)
 
Pratar högt, snabb och mycketDet här kan vara en stor kulturkrock men för mig känns det mera bekvämt. Man avbryter ofta varandra i meningen och ibland kan ljudnivån eskalera väldigt snabbt i en diskussion!
 
ALLT är dubbatVäldigt bra för oss som bor här och vill lära oss språket. Men stackars spanjorerna som aldrig får höra karaktärernas riktigt röster. Det visas mycket engelska serier här också, men inget är på engelska. Allt är dubbat till spanska!
 
Barnen växer upp snabbareHär börjar man gå ut på disco redan i 13 års ålder. Jag ser sminkade tolvåringar med utmanade kläder, 14 åringar med höga klackar. Jag tror man släpper fri barnen väldigt snabbt, i alla fall av det jag såg min värdfamilj i Malaga göra.
 
Alkhol finns över allt: I små mataffärer, i stora mataffärer, en affär med bara alkohol, på pizzerian, osv. Det är jättenkelt att få tag i det. Även som mindreårig. Samma sak med t.ex. cigaretter, det finns automater för det där man bara stoppar i pengar, trycker så kommer det ut ett paket. Ingen speciell ålderkontroll.
 
 

Kommentarer

Lämna en kommentar här

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback