Los hechos de 1714

I Spanien | 12 Sep, 2014 kl 21:23
God kväll,
igår var jag och min rumskompis med på något väldigt stort, nämnligen firande av trehundra år av Catalunya. Hur många katalaner var inte ute på gatorna liksom? Helikoptrar över allt, poliser över allt, avstängda vägar, extra mycket security personal vid metron. Wow. Nu är det ju så att Catalunya inte alls är ett eget land, men dem vill bli. Precis som i TV vid stora manifestationer/demostrationer, var det precis där vi befann oss. Eller ja, okej, vi gick en bit in mot stan för att hamna mitt i smeten... ;)
 
 
Det var även några politiker (?) som stod och höll väldigt starka tal, på en stor scen långt in bland denna folkmassa. Stora skärmar utspridda i staden så att alla kan se och höra. Jag tror aldrig jag har hört någon tala med så stark tro och starkt förtroende eller passion för något. Direkt tänkte jag tillbaka på alla gånger när jag sett Obama på TV skärmen när han håller tal, eller när Martin Luther King höll tal. Men det slog inte det här. Det slår ingenting att vara på plats och få uppleve allas energi, skrik och passion. Själv har jag inget med katalanerna att göra, inget med Catalunyas åsikter eller önskan, jag bara studerar i Barcelona. 
 
Men vilken energi! När en kvinna höll sitt tal, så lät det nästan som hon pressade ut all luft hon kunde, när hon sa pratade om att de ska våga tro på oss, att de kan, att de kommer bli, ett alldeles eget land. De firar idag(igår) 300 år och nu är det dags att bli självständiga. Alla i publiken svarade tillbaka med skrik och att hålla händerna upp, som killen rakt framför mig på nedersta bilden. Att sedan se reportage på TV, på nyheterna, så kändes det ändå rätt coolt att jag varit med i något så stort. Sedan vad min åsikt är om det, är en helt annan sak. Jag är ju inte härifrån, har ingenting med det här att göra, tack och lov... ;)
 

Kommentarer

Lämna en kommentar här

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback