El primer día del curso

I Spanien | 12 Jan, 2015 kl 23:09
GOD KVÄLL!

VILKEN LÅNG DAG. Nu kan jag pusta ut. Började med att hur många elever som helst trycktes in i IS Barcelonas största sal där alla lärare samlades och höll generell information för alla. Mycket lekar för att lära oss namn. Sista timmen, mellan fyra och fem, hade vi viktigt information om hur det är att bo i Barcelona. Som jag redan hört, från förra kursstarten men det är bra att man var med, för då kunde man dela sina erfarenheter med dem andra, lite mindre erfarna. 

Det är roligt hur de andra tar för givet att man är superduktig på spanska för att man gick en kurs innan. Nu är det ju så att jag har studerat spanska i mer än fem år. Och jag kan säga er, det man lär sig i skolbänken hemma i Sverige under flera års tid, kan man lära sig på 3 veckor intensiv kurs i Spanien på plats. Det här med att vara på plats är så himla viktigt. Efter mina 4 månader på Spanska För Fortsättare blev det inte riktigt lika samma effekt som jag hade på en intensivkurs jag gick för några år sedan, eftersom det var väldigt mycket eget ansvar utanför skolan.
På intensivkursen i Málaga, var lärarna med oss från 8.00-00.00 ( självklart med en 2 timmars rast mellan 19.00-21.00 för att gå hem till den spanska värdfamiljen och äta middag ) Men då var spanskan all over the place. Här på IS Barcelona händer det ju då och då att vi pratar svenska mellan oss svenskar. Eller att man lätt växlar över till engelska i kassan när det blir lite för svårt. Denna kurs, Spanska i Praktiken, har ju fortfarande väldigt mycket eget ansvar också, men tack vare att vi skickas ut på en praktikplats på en spanska arbetsplats, där vi kommer behöva vara i kontakt med mycket spanska folk - det tror jag minsann kommer göra susen !

Kommentarer
Postat av: Maria

Men precis! Det är jätteviktigt att prata spanska i praktiken o befinna sig i själva miljön! Det gör susen när man tex med en värdfamilj MÅSTE kommunicera på spanska!det är då man lär sig språket "på riktigt" :)

2015-01-13 / 12:41:53


Lämna en kommentar här

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback